Insiden Rempuhan Mina, 220 Meninggal 450 Cedera

Angka kematian dalam insiden rempuhan manusia ketika mengerjakan haji tahun ini telah meningkat kepada 150 orang, lapor Kementerian Pertahanan Awam Arab Saudi di akaun rasmi Twitter agensi itu.

Dalam laporan itu turut memberitahu, jumlah umat Islam yang cedera di Mina adalah 400 orang.

Setakat ini, sejumlah 220 buah ambulans dan 4,000 anggota penyelamat dikejarkan ke tempat lontaran itu bagi membantu mereka yang cedera.

Jabatan Pertahanan Awam Saudi dalam laman Twitternya melaporkan pasukannya telah berada di situ untuk menenangkan dan mengasingkan jemaah haji kepada beberapa kumpulan untuk ke laluan alternatif.

Recommended For You

10 Pintu Syetan Dalam Menyesatkan Manusia

Saudaraku, ketahuilah bahwa hati adalah ibarat sebuah benteng. Setan sebagai musuh kita selalu ingin memasuki benteng tersebut. Setan senantiasa ingin memiliki dan menguasai benteng itu. Tidak mungkin benteng tersebut bisa terjaga selain adanya penjagaan yang ketat pada pintu-pintunya. Pintu-pintu t ...

Wanita Pertama Yang Masuk Surga

Suatu ketika, Siti fatimah bertanya kepada Rasulullah. Siapakah Perempuan yang kelak pertama kali masuk surga?   Rasulullah menjawab: “ Dia adalah seorang wanita yang bernama Muti’ah ”. Siti Fatimah terkejut. Ternyata bukan dirinya, seperti yang dibayangkan ...